Nädalavahetus enne jõululaupäeva ning kogu maailm on koondunud Ülemiste, Lõunakeskuse ning kümnete muude kaubandushiidude ümber. Veeta proovisõit ühe ütlemata terava väljanägemisega Mercedesega kusagil Järvevana ummikus tiksudes või sopases tänavatrallis kihutades tundus üsna hirmutav.
Sellepärast leidsingi end tolsamal nädalalõpul paarkümmend kilomeetrit Vene-Eesti lõunapiirist. Kell üheksa hommikul Tabina järve ääres, tohutus udupilves ning keset karget õhku. Ning kogu selle romantikat urises vaikselt uus Mercedes-Benz CLA.
Viimased kaks kuud olen igal nädalavahetusel allapoole kohalikku ekvaatorit sõitnud. Sellega seoses võin vist kinnitada, et kui tõmmata Valga ja Võru vahele piir, siis kõik mis jääb allapoole seda – on justkui reegliteta ja kaardistamata territoorium. Liiklust vähe, ilu palju. Ise vastutad, ise tead. Tegu on ühe parima võimaliku kohaga autode proovilepanekuks Eestis.
Kui süda ütleb CLS, aga rahakott mitte…
Siis võib CLA osutuda ülimaks kompromissiks kolmeharulise tähe maailma sisenmisel. Uus põlvkond baseerub pesamuna A-Klassi arhitektuuril, ent on kõvasti teravama, atleetlikuma ning CLS-ilikuma välimusega. Prooviauto AMG lunchbox lasi masinat ees-tagant vastavalt 10 ja 155mm madalamaks ja jäigemaks ning lisas hulgaliselt sportlikumaid disainielemente, nagu näiteks toekad ja esteetilised sportistmed.
Kindlasti pean mainima, et CLA ei ole sedaanina pereauto. Taga on pearuumi üsna vähevõitu ja pingil võib kitsaks minna. Laskepidur ilmselt täidab selle ülesande edukamalt.
Minu lemmikmasinaks kogu Mercedese mudelivalikust on alates nullindate keskpaigast olnud CLS. See pole lihtsalt disainišedööver, see oli vaieldamatu klassik juba disainipingis ning läheb hea veini kombel iga põlvkonnaga aina paremaks.
Korraliku mugavusarsenaliga võimas CLS kipub aga liginema 100 000 eurole. Kui see kaugeks jääb, siis tundub CLA justkui mini-versioon oma suuremast vennast ning mille hinnad on samuti paremini samuti seeditavad. Plank CLA 180 avab hinnakirja 32 256€, ent alla paar tuhat enam maksva CLA 200 ilmselt vaadata ei tasu. Mida võimsam, seda parem!
Aga läheme järgmise küsimuse juurde, kas AMG-iluopil käinud CLA sõidab paremini, kui mulluproovitud A-Klassi sedaan?
Trammirööpaid ületada ei meeldi
Suvine A-Klass oli sisuliselt samasuguste näitajatega. Kapoti all Daimler-Renault koostöös arendatud 1,3-liitrine turbomootor (120kw), esivedu ning MacPherson-tüüpi vedrustus ees ja mitmikhoobaline taga. Mulle jäi A puhul eriti meelde just väga-hästi tasakaalustatud veermik, mis suutis olla ühteaegselt nii sportlik kui ka sametiselt pehme.
Jäigem ja madalam seadistus teevad CLA’st natuke teist masti härrasmehe. Juhitavus on märgatavalt teravam ning tänu koostööle progressiivse roolilatiga, armastab CLA suunda muuta rohkem kui jaanuaritormi käes vaevlev tuulelipp. Ma julgen isegi väita, et 2019. proovitud autodest oli CLA kõige parema rooliseadistusega üldse, alates perfektsete dimensioonidega D-kujulisest rattast kuni mõõduka raskuse ja reaktsioonikiiruseni. Teised Saksa luksusmargid sellega alati hakkama ei saa, näiteks suurem osa BMW M-mudeleid paneb rooliraskuse ja tunnetusega viimasel ajal täiega pange.
Kui sa oled noor ja jaksu täis, siis jäigem vedrustus sind ei kohuta. Kui vanem, siis hakkad trammiteid ületades kobisema. Suuremad löögid ja raputused on veidike liialt tuntavad, umbes nagu äsjasõidetud i30 N Fastbackil.
Mootorivalik ja spetsifikatsiooni leidmine tasemel.
Kiirendus argiolukordades on 120 kilovati kohta piisav, aga suurema emotsiooni väljavõlumiseks tundsin pisut enamast puudust. Õnneks leidub mootorivalikus ka 140 ning 165 kilovatiseid variante, mis selle tühimiku mu südames täidavad. Ka sobivad võimsamad jõuallikad paremini kokku auto terava ning sportlikuma iseloomuga, Haldexi-põhine nelikvedu on samuti saadaval. Kiitmist vajab aga kütusekulu, mis on olematu. Olematu, nagu ka 43 liitrise paagi suurus.
Kuna mu sõidustiil Lõuna-Eesti kurvides ei ole ilmselgelt kõige gretathunbergilikum, siis pean masina ökonoomsust taevani kiitma. Kogu nädalavahetuse peale pidin vaid korra paagi täis laadima, saades keskmiseks 7-8 l/100 km.
Olen kohanud inimesi, kes vaidlevad et A-Klass ja CLA pole päris õiged Mercedesed. Kui ma nüüd mõned C ja E-Klassid kontrastiks kõrvale panen, siis pean paraku vastu vaidlema. Kui soov Mercedeste maailma siseneda aga suur on, siis soovitan kahe käega CLA mudelit üle tavapärase A. – sest väike tagumine pearuum ei ole päris see asi, mis peaks takistama ilusa seadistusega Mercedest koduhoovil seismast.
Head: Sportlikud sõiduomadused ning roolisüsteem; Üks ilusamaid autosid Mercedese mudelivalikus, eriti hea spetsifikatsiooniga; Hind ning hea seadistuse valimine on tehasesooja Mercedese kohta väga normaalsed.
Vead: AMG-disainipaketiga kaasnev jäigem vedrustus võib mõnele vastukarva olla. Tagaistujad ei pruugi sõita nautida sellisel moel nagu eesistujad.
Fotod: Karl Idasaar