Kui sulle meeldivad autod ning võidusõit – või pigem, kui sulle meeldib nautida lihtsalt ühte ilusat, liigsete ühiskondlike mõjudeta lugu, siis mine kinno Ford v Ferrarit vaatama. Kinosaalist lahkusin positiivsete emotsioonidega ning õige auto olemasolul oleks ka kojusõit väga nauditav olnud. Paraku sain selle õige auto võtmed kätte alles järgmisel päeval.
Kui ma oma 22-aastaseid ajurakke natuke ragistan, siis meenub eelmisest novembrist proovisõit uue Ceed SW’ga. Mis pidi olema nädalavahetus lihtsurelikule mõeldud pereautoga, sai hoopis üheks kõige meeldejäävamaks ja lõbusamaks rohujuure tasandil kogemuseks üldse. Aga ma soovisin sealt autost pisut enamat ning tundub, et KIA kuulas mind salaja salongis pealt, sest paari kuu pärast läikis proovisaalis uus Proceed GT.
1.Stiilipunktidest sul puudu ei jää
Laskepidur. Autotootjad on seda terminit tänapäeval niipalju väärkohelnud, et ma ei jaksa isegi enam neile vastu vaielda. KIA nimetab samuti oma eurooplaste-disainitud Proceedi laskepiduriks tänu oma voolujoonelisele langevale katusejoonele ning universaalkere ja kupeeliku olemuse ristandile. Ma siinkohal isegi nõustun sellega, sest see need tagauksed on siia tõepoolest vastu tahtmist pandud.
Tulemuseks on täielik maasikas, eriti punases värvis. Ning need tagatuled, mis on vaieldamatult kõige parem osa Proceedi juures. Kui see auto sinust öösel Ringteel möödub ning pimedusse kaob, siis mõjub selle valgusmängu vaatamine suisa teraapiliselt. Mu kolleeg Autogeeniusest ütleb et Proceed on nagu beebi Porsche. Mu tuttavad ütlevad et see on nagu CLA Mercedes. Mina ütlen et see on kõike seda eelnevat ja tagaosa on pärit RX-7 FD pealt.
Salongis toob GT sulle kätte ägedama punaste õmblustega D-kujulise rooli, turu ühed kõige mugavamad “poolkorvistmed” ja üsna vahva välimusega näidikuploki. Ülejäänu on tuttav tavapärastest Ceedidest. Mulle meeldis enim see, et interjööri koostekvaliteet on tugev ja tummine. Nupud ei logise, plastik ei nagise ja ma ei saa mingit tõve külge kui ma uksepolstrit katsun. Kõik autotootjad kahjuks sellega hakkama ei saa, näiteks 50 000 eurot maksvas Passatis on koostekvaliteet mitu korda kehvem.
2. Sellega on kurvides i30 N’ga samaväärselt lõbus
Viimase kuu aja jooksul olen ma igal nädalavahetusel käinud Lõuna-Eestis, sest põhjaosariikide triikraua-maastikuprofiiliga olemus on mul kopa ette visanud. Tõusud ja langused, rallikatsed ning üliägedad teed on just see, mida ma aasta pimedaima aja üleelamiseks hädasti vajan.
Proceed on Otepää nõlvadele justkui loodud. Üle pika aja piilub pilve tagant välja päike, Tehvandis lastakse söögi alla ja söögi peale kunstlund ning teekate pole veel otsustanud jääkuningannat mängida. Sõitsin jälle läbi mitusada kilomeetrit kurve, ent enim jäi meelde Otepää külje alt algav ligi 15 kilomeetrine lõik, mis lõppeb Savernas.
Keerad teeotsast sisse, veered ilusti mäetippu ning jääd seisma. Sportrežiim peale ja pedaal põhja. Ees laiub poolteist kilomeetrit orgu sööstvat sirget, millele järgneb visa mäkketõus. Mõni kurv siia-sinna ning jõuame Villa Canteri juurde, rehvid hakkavad vaikselt soojaks minema. 1.6-liitrine turbomootor on vilgas ning uriseb nagu peatselt ründama hakkav koer. 201-hobujõuline kogupauk ei pruugi kõige suurem tunduda, ent hoo võtab Proceed üles muljetavaldava kiirusega.
Läheme edasi, paar hüpekat ning esiklaasist tervitab panoraamvaade kogu Lõuna-Eestile. Nagu Christian Bale filmis ütles, siis elu algab 7000 pöördest minutis. Proceedi piiraja asub täpselt seal, ent ülesvahetuse ajaks on aeg juba auto ümber peatunud ning sa ihkad pidevalt enam, see mootor kannustab sind pidevalt oma iseloomule ja meeldivatele helidele edasi vajutama.
Esisillas piiratud libisemisega diferentsiaali ei ole, aga otseselt ma puudust ka ei tundnud. Kere on väga jäik ning auto reageerib teravalt, rool ei ole ülemäära raske ning kontrollituse tunne valdab sind ka üle mustjäise silla tuhisedes. Pidurid võiksid muidugi naaaaatukene aplamad olla, ent kobiseda ei saa. See pole nii kiire kui lähisugulane Hyundai i30 N, aga see on samaväärselt lõbus.
3. Tal on mõned imelikud puudjäägid
Kui ma tahaksin nüüd väga Clarkson olla, siis ma ütleks et Proceed on mingil määral nagu Itaalia auto. Enamik selle auto “vigu” on mingis mõttes hoopis naljakad ja üllatavad.
Alustame juhiuksest – sa ei saa seda kinni lükata umbes sellise hooga nagu enamikel autodel. Et KIA ust sulgeda, pead sa selle üsna spartalikult ja tugeva hooga kinni lööma, sest vastasel juhul jääb ta õrnalt irvakile. Ma suutsin umbestäpselt 3-4 korda poodi minna nii, et juhiuks jäi õrnalt lahti.
Ja siis on nähtavus taha, mis sarnaneb pigem mõnele keskmootoriga autole. Kui keegi sulle tagumikus kinni istub, siis tõenäoliselt näeb sa suurem osa ajast tema rehve, mitte esivõre või klaasi taga istuvat juhti. Eelmisel nädalal proovitud RAV4 tahavaatepeegli kaamera oleks siin hea lahendus
KIA kirjeldab seda autot kui universaali, aga salongimõõtmed sarnanevad pigem mõnele kupeele. Esipink ruumikuse üle kurtma ei pea, aga kui sinu lavanimi on Reket, siis tagaistmele sul tõenäoliselt asja ei ole.
Ka juhiabid on samaaegselt nii muljetavaldavad ja hirmutavad. Toon näite: Viljandisse sõites oli vägagi ilus ja puhas ilm, mitte kedagi vastu ei tulnud ning autopiloot hoidis ilusti joonte vahel. Ja siis istus tee peal üks sügisest üle jäänud puuleht. Selmet lehest üle sõita, tegi KIA on üsna ehmatava ent täpse ümberpõike et seda vältida.
4. See on üks lahedamaid autosid normaalse hinna eest
Proceed GT algab 28 490 eurost. Seda on üsna palju arvestades seda, et Hyundai i30 N saab kätte sama hinnaga. Aga mine mootor allapoole ning hind on hoopis taskukohasem.
Sa saad paketi mis pakub sulle nii pühapäevast sõidurõõmu, välimust millele sa Rimi parklas järgi vaatad ning paneb sind erilisemalt tundma kui ükskõik mis krossoveriomanik.
Ma näen tänavapildis tohutult palju Proceede, enamik neist on isegi tippvarustuses või võimsama mootoriga. See teeb mulle tohutult palju rõõmu ja annab lootust, et linnamaasturite turg ei olegi inimestel mõistust täiesti peast ära söönud. Stinger oli eelmisel aastal kõva teema, täna on selleks Proceed. Mis järgmiseks, KIA?
Head: Disain, sportlikud sõiduomadused, hind
Vead: Tagaistmed ei ole just kõige ruumikamad