Tekst & Fotod: Fredi Arro
Mazda CX-30 on Hiroshima tootja uhiuus mudel, mis mahub oma suuruse poolest CX-3 ja CX-5 vahele. Koheselt tekib küsimus, miks siis juba ei kasutatud CX-4 nime? Kas on plaanis välja tuua mõni uus kupee/sportback maastur, nagu seda on teinud enamus saksa rivaalid? See plaan neil tegelikult täitsas olemas ja kannab nime hoopis MX-30. Aga CX-4 nime ei saanud kasutada, sest see on juba kasutusel Hiina turul.
KODO “Soul of Motion” paneb pead pöörama
Uute Mazdade puhul ei saa üle ega ümber vaadata nende autode disainist. Mazda on tuntud enda KODO-disaini poolest, mis kajastub mujalgi kui vaid välimuses.
Vaadates CX-30, torkab esimesena silma selle terav ja modernne ninaosa. Ja nagu pikemal vaatluselgi selgub, on see ainuke terav osa selle auto kere juures. Ülejäänud kerepaneelid sulavad ilusti üksteisega kokku, kasutamata pea ühtegi teravat nurka või joont.
Ainuke asi, mis võib esmapilgul jääda silma riivama, on laiemad plastikud tiivakaartel ja külgpaneelidel. Need peaksid näitama, et tegemist on ikkagi maasturiga. Pikema aja peale harjub sellega, ära, aga neid natukene kitsendades paraneks auto välimus veelgi.
Avades ukse…
… vaatab vastu hästi läbimõeldud salong. Esimese asjana annab kindlasti tunda kogu interjööri kvaliteet, igat käega katsutavat pinda katab kas mõni pehme materjal (nagu näiteks nahk armatuuril) või mõni muu kvaliteetne riie. Plastikut leiab sellest salongist väga vähe.
Esiistmetel on palju ruumi ja sõiduasend on väga mugav. Kliimaseadme nupud ja näidikud on ilusti eraldi välja toodud, mis muudab nende kasutamise väga intuitiivseks. Lisaks on ees väga palju laekaid panipaikasid, kuhu saab oma asjad panna.
Tagaistemetel on lugu natuke teine. Kuna tegemist on ikkagi väiksema linnamaasturiga, siis on ruumi keskmisest sedaanist vähem. Jalaruumi on tegelikult piisavalt ja tegelikult on on pearuum adekvaatne, kui taga reisijad jäävad alla 1,95m.
Salong enamasti koht, kus saab hästi aru, kas tegemist on baasvarustusega autoga. CX-30 puhul on seda aga raske märgata. Suurem osa salongi varustusest on juba baasmudelil ja enamus lisavarustusest on mugavuseks, mille puudumist on raske märgata (kui välja arvata elektrilised istmed ja BOSE helisüsteem). Näiteks on kõige kõrgemal varustuse tasemel, luxury, on saadaval alles nahkistmed, mis muudavad kogu salongi väga luksuslikuks, aga need ei ole kindlasti must have varustus.
Nüüdseks natukene vaibunud ekraanide hullustus ei ole õnneks Mazdat kõigutanud. Nad on jäänud kindlaks enda retseptile kasutada ekraane ainult seal kus vaja. Lisaks on ekraanidel liikumine tehtud nii lihtsaks kui üldse võimalik. Pooldigitaalne paneel on väga hästi läbimõeldud. Keskmisele ekraanile saab kuvada erinevat informatsioon alates kütusekulust kuni teeinfoni. Ka HUD on baasvarustuses.
Liikudes armatuuril keskpunkti vaatab sealt vastu, algul kuidagi kaugele jääv, ekraan. Olles juba harjunud kasutama kõiki ekraan puudutades, tundub ebaloogiline kasutada mingit rullikut. Mazda on aga selle peale mõelnud, ja seetõttu paigutanud ekraani nii kaugele, et sul ei teki väga mõtetki seda puuduta. Lisaks sellele, pole see ekraan üldsegi puutetundlik.
Rääkides põhiekraani kasutamisest, siis on selle ainult saab seda kirjeldada sõnadega “väga mugav”. Algul imelikuna tunduv rullik muutub vähem, kui mõne tunniga elementaarseks. Lisaks on ekraan paigutatud ilusti juhi vaatevälja, mis lihtsustab selle kasutamist veelgi.
Mugava argiauto ülim definitsioon
Mugav igapäevaauto on selline, kus puuduvad kõikvõimalikud häirivad faktorid. CX-30 kohta saab peaagu seda öelda. Alustades sõidumugavusest, on CX-30 puhul tegemist väga vaikse autoga. Lisaks muudab Dynamic-varustuses olev 12-kõlariline BOSE helisüsteem sõidu veelgi nauditavamaks.
Android Auto ja Apple CarPlay on juba baasvarustuses ning tänu näidikupaneelide selgusele nende kasutamisega probleeme ei esine. Lisaks on juba baasvarustuses hunnik sõiduabilisi, mis muudavad igapäevase sõitmise vähem tüütuks.
Igapäevasel kasutamisel tuleb kindlasti tähelepanu pöörata ka pagasiruumile, mis on 430 liitrit. See ei ole oma klassi suurim, aga sellise auto juures ei tohiks sellest väheks jääda. Lühidalt, on see oma klassis keskpärane.
Viimaseks on autode juures suur faktor kütusekulu. Testitav auto Skyatciv G mootori, esiveoga ja automaatkäigukastiga. Testimisel maanteel, saime kütusekuluks umbes 6.4l/100km ja linnas umbes 7.5l/100km. Need näidud on natuke kõrgemad, kui tehase poolt lubatud, aga kindlasti mängib ka rolli see, et testitava auto läbisõit oli umbes 1300km.
Sõiduomadused on Mazda trump
Pöörates kõrvale tavapäraselt koduteelt kurvilisemale teele tekib küsimus – kas linnamaastur saab olla kurvilisel teel lõbus? Lühike vastus: pigem jah. CX-30 sõiduasend on linnamaasturi kohta tegelikult üsnagi sportlik. Istme saab lasta päris madalale (arvestades autot) ja rool annab ka hästi tagasisidet. Kurvides on tunda küll kerekaldumisi, aga sõit on tegelikult väga lõbus.
Ainuke asi, mis annab natuke soovida on Skyactiv G mootor. Antud mootor jääb oma 90 kW natuke lahjaks. Selle probleemi lahendab kindlasti Skyactiv X, mis pakub 132kW. Lisaks parandab ka sõiduomadusi nelikveoga kaasnev sõltumatu tagavedrustus.
Võib öelda, et CX-30 on enda klassis arvatavasti parim igapäevaauto, mida selle raha eest saab. Välimus paneb pead pöörama ka autokaugetel inimestel ning salong on väga hästi läbimõeldud. Lisaks on interjööris kasutatavad materjalid ja kogu kvaliteet parim, mis selle raha eest hetkel turul saab, hoolimata varustuse tasemest.