Sellelt maalt, kus elab põder
tõi ta siia laev.
Kas Fiatist saab mu sõber
või algab rist ja vaev?
Kui tihti sa leiad mind nende väikeste linnamaasturite ümber rõõmsalt kekslemas? Korra aasta või kahe jooksul, ehk. Ma sõitsin paar nädalat tagasi uue VW T-Crossiga ning hetkeseisuga loodan, et teist korda ma sinna ei satu. Kuid seevastu loodan end jällegi leida sama segmendi Fiat 500X’st. Sellest FIAT’ist sai tõesti, mu sõber.
Daamid siia FIAT’i istuksid
Sa võid olla Blakläderi raadioreklaamides kirjeldatud niivõrd ülimehine, põhjamaine ja kuri testosteroonipomm kui üldse olla saab, kuid Fiat 500 ees sa pehmened ning tunnistad ikkagi, et tegu on üliarmsa autoga. Seda ei ole võimalik vihata. 500X mudel eristub armastatud maanteemunast 16 cm kõrguse kliirensi, viie ukse ning mustade plastkoopalaienditega. Kreemjat värvi kannab ta välja perfektselt, Itaalia lipud esinduse logode kõrval ainult lisavad esteetikat. Ning vastupidiselt Onu Bella laulujupile, meeldib see auto neiudele hullupööra (Järele proovitud!).
Salongis jätkub murumunalik ja ümar temaatika. Autoga ühevärvne kreemikas armatuuriliist süstib pisut luksustunnet, ilusad 500 märgid lisavad samuti personaliseeritud hõngu. 500X pole laomasin, see on masin Sinule! Ekraan on pisut liiga pisike ja väga kontaktile ei allu. Kui Bluetoothi korda saad, tasub seda pigem mitte näppida. Ergonoomika on naljakal viisil paigast ära. Võib-olla on see lihtsalt Itaalia eripära, kuid mina oma istet lõpuks paika ei saanudki. Koguaeg oli midagi nagu natuke valesti, kas rool liiga suur, pea liiga laes, või armatuur kaugel. Istmed on väga mugavad ja toekad, natuke lausa korvilikud.
Lisaks leidus veel huvitavaid “vigureid”. Näiteks suunatuli kõlab täpselt nagu põhikooli tööõpetuse tund, lastes kuuldele puuklotsiliku heli. Kõik need väikesed ning imelikud asjad panevadki auto teistest heal moel eristuma!
Corsa pieno emozione!
Prooviauto oli varustatud esisillaveo ning 1.3 liitrise Multijet turbomootoriga. Nelikvedu on laias mootorivalikus samuti pakkumisel. Kõlab igavalt eks? Unustage ära, Fiat 500X sobib rohkem Stelvio mäekuru surmavatesse allamäge-kurvidesse kui Rävala puiestee ridadesse. Jõuallikas toodab täpselt 111 kilovatti. Just, 111, mitte harjumuspärased 110. Nagu keegi insener oleks tehases hõiganud, et “Vincenzo, ära aja kelbast, keerame ikka kilovati juurde”. Käigukast on natuke uimane, kuid neli silindrit lihtsalt tulistavad sind edasi. Turbo pealetulekul hakkad mõtlema, et ega Abarthi diviisil siin käsi mängus pole? Suured kiirused on üllatavalt kärmed kätte tulema. Ma täpseid aegu mõõtma ei hakanud, kuid 8-9 sekundit korraliku rattarebimisega on garanteeritud.
Rool on päris hea kaaluga ning reageerib teravalt. Vedrustus on natuke liiga jäik ning maanteemürast väga ei pääse. Ka nähtavus jätab pisut soovida paksude piilarite tõttu. Kuid samas jällegi, 500X’ga on nii neetult lõbus sõita, et sa unustad need nüansid. Vot see mulle Itaalia autode puhul meeldibki – nad ei aja taga ülimat perfektsust. Nad on otsekohesed stiilirohked emotsiooniautod. Väikesed imelikud “vead”, vigurid või eripärad teevadki Itaalia autost selle, millepärast neid niivõrd palavalt armastatakse. Ma sõitsin aastake tagasi Alfa Romeo Giuliaga ning dubleerisin ta koheselt paremaks kui ükski muu “väike” luksussedaan. Sama asi Fiat 500X’ga, minu jaoks näitab ta kõigile B-segmendi krossoveridele tagatulesid
Hinnad algavad 19 490 eurost ning nelikveolise raketi saab soetada 27 390 euro eest. Fiat 500X ei ole niivõrd rafineeritud kui näiteks VAG-grupi rivaalid, kuid pakub see-eest rohkelt rõõmu, head tuju ning stiili. Kõik viimased kaaluvad üles mõistusepärase ja igava “parketika”, mida me viimasel ajal igal nurgal näeme. Va bene, Fiat!
Plussid: Ägeda minekuga mootor, sportlik juhitavus, meeliköitev disain nii seest kui väljast, iseloom
Miinused: Nähtavus jätab kergelt soovida ning ergonoomika on paigast ära. Suuremat kasvu inimestele jääb kitsaks.
Fotod: Autor