Mida sa päriselt ootad, kui saad enda valdusesse Rumeenia päritolu crossoveri? Ei hakka keerutama – suuremate taustateadmisteta eeldasin ma eriliste mugavusteta praktilist kasti, tagasihoidlikku mootorit ning hoidsin pöialt, et ei tuleks keskmisest kehvema automaatkastiga isendit. Lisaks soovisin aru saada, miks mu maakodu naabri suguvõsa juba aastaid Daciatega sõidab.
Mida ma päriselt ei osanud oodata, oli tõeliselt lahe sõiduelamus, väga mugav manuaalkast ja tõenäoliselt hinnaklassi kõige kasutajasõbralikum infotainment. Hakkame aga otsast peale…
Niisiis, jah, loomulikult leiad sa Dusteri interjöörist terve kuhja odavat plasti. Õnneks pole aga topitud keskkonsooli näpujälgede järele näljast klaverimusta ning tagaukse polster vajub ka vähem läbi kui poole kallimatel VAGi autodel. Rool ja muu kraam selle ümbruses on samas omandanud väga korraliku välimuse.
Ilmselt üks üllatavamaid omadusi Dusteri juures oligi keskkonsooli ja rooli vidinate ergonoomilisus. Infotainment on üks loogilisemaid ning mugavamaid, millega kokku olen puutunud. Väga kergesti hoomatavana sobiks see maainimsesele esimeseks ekraaniga autoks. Süsteem meenutas mitmeti Suzuki praegust infotainmenti, kuid oli kiirem ja tundlikum. Konkurentidel on, millest eeskuju võtta. Sama käib ekraani all asuva “klaveri” kohta, kus asuvad start-stop süsteemi, kaamerate ja muu lülitid.
Rooli juures asuvad lisakangid on valdavalt üks häirivamaid asju üldse, jäädes igale liigutusele jalgu. Dusteri puhul juhtus aga nii, et ma märkasin audiot, telefoni ja muusikat juhtivat jubinat alles paaripäevase sõidu järel. Selgus, et seegi täidab oma ülesandeid eeskujulikult. Ainus veider asi oli juhi käetugi – jällegi, ainus omasugune autos. Kätt saab sinna toetada ainult maanteel kruiisides, muidu jäi see aga käiguvahetustele lootusetult ette.
Pedaalide ning käigukasti tunnetuse osas pani Dacia täiesti kümnesse. Kuuekäigulist manuaali saab väga operatiivselt lapata, sidur on sujuv ning vahele ei sega. Rõõmusõnum ka kõikidele minusugustele maakatest autotagurlastele – automaate Dusteri valikus ei leidu. Roolist jäi küll linnas mulje, et ta enne mõtleb ja alles siis edastab ratastele – keerake. Augulistel maateedel laveerimiseks sobis see samas üllatavalt hästi. Seal tunneb auto end rohkem kodus ka vedrustuse tõttu. Katuseraamist loksutades kiigub auto nagu suur paat. Sama juhtub ka hoogsamates kurvides. Augud muudetakse aga sõitja jaoks üsna pehmeks.
Emotsioon on positiivne ka gaasi andes. Kapoti all pesitsev 1,3-liitrine Daimleriga koos arendatud TCe mootor jõudis Dusterite kapoti alla sel aastal. Tublid 110 hobust nalja ei mõista – masin viskab ninaotsa üles ning annab minna. “Justkui vanakooli turbokas,” kommenteeris Dusterit proovinud autoentusiast.
Ainus tõsine probleem paistab masinal tulema veermikust-käändmikust. Prooviauto oli sõitnud 3000 kilomeetrit, samas tegi ta esisild ebatasasemal teel juba häält. Huupi pakkudes võis see olla stabilisaatori otsavarraste süü – need nägid välja umbes sama tummised kui mu vanaema sukavardad. Duster oma kliirensi, Land Cruiseri moodi põhja alla paigutatud varuratta ning valikus oleva nelikveoga otse õhkab maanteelt maha keeramise järele. Seepärast ootaks mingil hetkel kindlasti veermiku osas täiendusi.
Siit tuleb muidugi mängu raha. Tavaliselt läheb odavama klassi autodega nii, et kui tal on korralikum varustus, läheb ka hinna-kvaliteedi suhe sageli väga paigast ära. Dusteri hind on aga naljanumber. Poovitud isend maksis 17000 eurot, tippvarustusest jäi sel puudu vaid vedav tagasild. Enamike segmendi konkurentide hinnad algavad sellest numbrist. Kõige odavam Duster tuleb aga üldsegi 10000 euroga, nelikveo hinnad algavad 15000-st.
Miks mu naabri suguvõsa siis sõidab Daciatega? Ainuke odavam Eesti lähiümbruses müüdav auto on Lada, eks ikka sellepärast. Alati on kena näha, kui madalama hinnaklassi masinatele ei topita mitte keskpäraseid või halbu “moodsaid” lahendusi, vaid otsustatakse end tõestanud analoogide kasuks. Need annavad mõnusa vahetu sõiduemotsiooni ka kõige praktilisemale neljarattalisele – Dusteriga ongi just nii tehtud.
Fotod:Auotr